torsdag 10 september 2009

Umeå kulturhuvdstad





Ibland liksom hejdar sig tiden ett slag och något alldeles oväntat sker. Världen förändrar sig varje dag, men ibland blir den aldrig detsamma mer.

Alf Henriksson

Orden är Alf Henrikssons, tolkningen och tankarna är mina och dina. Poesi, känslans språk, ett uttryck för det djupt mänskliga, en del av kulturen. Kulturen som vi alla äger, eller? En viktig del av kulturdiskursen i kulturhuvudstads tider. Kulturyttringar är, i min mening, den mänskliga projiceringen av omvärlden, på gott eller ont, vackert eller fult. Ett paraplybegrepp som omfattar konstnärers rätt att spela suicidala för att visa på tendenser i tiden, likväl som vackra byggnader och ting. Vad jag/du/vi fastar för är djupt individuellt. I min värld bildar formspråk och ordbruk viktiga och livsnödvändiga pusselbitar för att påminna om skönheten i livet. Kan man vara skapande samtidigt som man är betraktande? Ja! Kulturalstren tillhör ingen och tolkas av alla. En dikt har en betydelse för en person i ett sammanhang och kanske en diametral motsatts någon annanstans för någon annan. Orden får liksom mening när jag hör dem, läser dem. Just idag får Henrikssons ord en betydelse, men kanske imorgon en helt annan. Kan tolkas ytligt och banalt att älska; de vackra tingen, orden och bilderna, men bröd och skådespel har en mening för mänsklig existens. Jag hoppas att Umeå kulturhuvudstad lyckas ta tillvara mångfalden i kulturen och inspirera människor till kulturskapande och deltagande.


" Skapande och open source, det är vårt huvuduppdrag. Sänka trösklar och höja kvalitet. Stärka kulturens roll"

Fredrik Lindegren (kulturchef)