fredag 18 september 2009

Patrick Swayze




Det var med en märklig känsla vi (jag och mina två pojkar) bänkade oss framför dumburken ikväll. 22.00 sände svt Dirty dancing med en helt underbar Patrick Swayze i huvudrollen. Swayze:s spännande ögon, mjuka, men ändock, sexiga rörelser och outsiderkaraktär skapar fortfarande gåshud på armarna och bultande hjärta under blusen. Känns märkligt och vemodigt att en skådis som jag har haft som hemlig kändisförälskelse lämnat jordelivet. 1991 gick Kathryn Bigelows
Point break upp på biograferna, en film som förändrade min världsbild. Swayze spelade surfargurun Bodhi; fri, spännande, anarkistisk och helt underbart alternativ. Filmen och och den upproriska attityd som den förmedlade öppnade upp den trånga småstadsvärlden och gav mig mentala alternativ. Jag älskar fortfarande Point break och behöver inget ljud vid filmtittande eftersom jag kan replikerna utantill.