torsdag 10 september 2009

Onsdagspresenter










Vår gigantiska solros har slagit ut, hurra! Den tronar vid staketet, snett framför kvarterets finaste (skryter) silverpil. Den gör mig glad och jag kan se den från lillbordet i köket när jag sitter och skriver eller äter frukost. Upp och ned sommaren gjorde att jag betvivlade livets förmåga till blomning, men nu är den här. Hösten lyfter himlens tak en smula och i vanliga fall en tid för idogt och inspirerande arbete. Mitt liv bredvid livet försätter/tvingar mig in i något annat, en ny och för mig okänd rytm. Idag gjorde Elisabeth gästspel i denna parallella verklighet. Vi simmade, njöt av den varma källan och pratade om livets väsentligheter. Hoppas det blir fler gästspel! Ikväll har Björn kollegium, inget kul alls. Jag och Tova-Liisa planerar dock att fira dvärghamstern Messi, inte för att han direkt fyller år (livscykeln är kort), utan mer för att fira firandet. Planerna inkluderar sång (önska på din...) och ostbågeätande, undrans om dvärghamstrar klarar ostbågar?! Vi tänkte också slå till och syra lite gött i gött, gött, d.v.s. vitkål och vaxbönor. Mumsellimumsmums. Husmodershormonerna sätter in vid sjukskrivning, även på (eller skriver man i)mig konstigt nog. Hjälp! utvecklar särartsfeminism!!! (Anna och Lisa help!)
Ingemar och kompisarna har studsat studsmatta hos oss. Ljudet gör mig tokig: Studs, studs, studs, studs, studs, studs. Nu har ljudet tystnat och jag ser dem ifrån köksfönstret. Tre nyblivna tonårskillar cyklandes utan hjälm. Nu borde jag rusa ut och påminna om hjälmlagen, men ack ack jag sitter kvar. Har tjatat ut allt barntjat och är sjukskriven ifrån barntjat = vägrar vara en ansvarstagande vuxen (får man skriva så). På grund av min dåliga karaktär, eller kanske som en följd av min kognitiva förvrängning att inte kunna säga nej. Så gick det som det gick och jag kunde inte säga nej till alla härliga ostbågar som vandrat in i käften. Har jag slutat mitt hälsosamma leverne? Nej, nej, men "man måste ge sig lite presenter ibland", som unge herr Carbin brukade säga. Presenter denna onsdag: potatisar badande i olivolja och tomat, en halv påse ostbågar och smörstekt vegschnitzel. Klockan är bara barnet så jag kan nog klämma in fler presenter.