onsdag 9 september 2009

Saker att gilla











Efter en kort och händelserik natt, intensiva drömmar samt uppvaknande vid 03.00, gjordes en schemaändring för morgonen. Tisdagar och onsdagar är Björns sena dagar på Solglimten, vilket innebär att vi kan simma ihop på morgonen. Eftersom natten varit lite bökig föreslog Björn mysmorgon med finfrukost tillsammans med barnen. I vanliga fall blir det havrekuddar och yoghurt. Björn satte på tevattnet och rusade iväg till vårt favvobageri, Hagabröd. Till barnens stora glädje införskaffades ljust ostbröd och en pistagelängd till efterrätt, mmmm. Brödet var så där underbart nybakt och smöret smälte sakta. Frukosterandet drog ut på tiden och vid åttasnåret fick vi bråttom. En efter en släntrade ungarna iväg mot skolan, alla med orden " du får en underbar dag" i ryggen. Väldigt olikt våra "vanliga" helafamiljenjobbarhäckenavsigmornar (Nej, jag har inte svårt med skrivreglerna, ville bara vara lite rolig). Hur som helst, det var en toppenfrulla och det måste påpekas att Hagabröds ekobröd är nästan lika gott som Björns, men bara nästan. En kort stund fick jag också mysa med maken och sedan begav vi oss tillsammans till skolan (Waldorf). Björn skulle skriva ut Ingemars engelskauppgift och för mig väntade insmörjning hos Ulla. Jag får ta av mig i trollingarna och kryper sedan ned under ett tjockt täcke med kluckande värmeflaskor, en lisa för själen. När jag ändå är i farten med att räkna upp saker jag gillar så måste jag bara nämna mina fina gröna skor, sommarens bästa köp. Jag är något av en skofetischist och skoåret delas in i sommar, vår/höst och vinter. Vid dessa tillfällen är jag på skojakt. Är ganska nojig och petig vad gäller; kvalité, design och känsla. Har under åren handlat skor från Gudrun Sjödén, Knulp och Bigaro. Hittade mina fina ekoskor av märket Naturalista i den mysiga lilla affären Bigaro. Visst är priset lite högre, men kvalitén är super, passformen toppen och det känns moraliskt bra att stödja små handlare och ekomärken.