söndag 6 september 2009

En helt vanlig söndag

Söndagen, vilodagen. Igår var det fullt upp hos oss. Ingemar var badsugen och ringde Axel, kompis från freeskiiföreningen. Till vår stora förvåning erbjöds också lillasyster en plats i badgänget. Tova-Liisa sken av lycka och packade raskt sin badväska. Sen blev det skjutsning, sängfixning och besök av Mats, Anna, Oumar och Oumou. Björn lagade pasta mozzarella och vi åt tillsammans, mysigt. Anna, Oumar och bebis Oumou stannade sedan för att se matchen mellan Sverige Ungern. Kvällen var helfin. Eftersom gårdagen bjöd på ett rätt, i mina mått mätt, högt tempo så bestämde vi oss för att ta det lugnt idag. Björn fungerar i dessa lägen som mitt förnuft. Jag vill ju liksom tuta och köra, tyvärr så vet jag också att priset är lite väl högt. Vi hade bestämt träff med den underbara fröken M på spaet. Morgonen gick i ett lugnt tempo med simning och samtal. När vi kom hem blåste det dock upp till kuling. Tova-Liisa hade bestämt med J att komma till Stöcke, förvisso kul men kräver skjutsning. Ingemar hade bestämt ytterligare en baddejt med Axel och Björn blev rosenrasande för att vår planerat lugna söndag gick om intet. När det dessutom gick upp för honom att vi har helgstäd i klass 7 samt måste tvätta Tova-Liisas ullgarn tills imorgon då övergick det rosenrasande i skitarg. I vanlig ordning skrik och panik! Jag blev helt matt, orkar inte stressa, hjärnan överhettades och jag blev tyst. Efter en timme satt vi i bilen och stormen bedarrade. Ingemar till badet och sedan mot Stöcke och stallet där familjen Geilsgård hästhoppade. Hem, men en snabbis förbi L & J, våra sängänglar. Tyvärr hade de just åkt, men vi fick chansen att träffa J:s trevliga lillebror. Väl hemma återupptogs projekt sängen. Vi monterade ramen och kom fram till att det inte gör något om den sticker upp lite vid fönstret, så nu tronar en fin furusäng framför mig. Livets första riktiga vuxendubbelsäng, allt tack vare fina vänner som J och L. Förresten så är vi J och L:s mindre uppgraderade version. Genom åren så har vi , förutom sängen, även ärvt dvd-spelare, barnkläder och torktumlare av J och L. Med en man som vägrar inköp till hemmet så kan man nog säga att vänner som J och L är vår/min räddning. Sönerna kom just hem från badet, fröken K med dotter har tagit Texas på en promenad och mannen lagar rissallad. Nu väntar garntvätt och klassrumsstäd.