tisdag 8 september 2009

Mobbing och sängprojekt


Under gårdagskvällen fortsatte sängprojektet. Vid närmare anblick stack sänggaveln upp MYCKET, så pass att det störde. Efter gemensamt beslut åkte vi till Jysk för att införskaffa sängben/medar. Lagen om livets djävlighet, så klart!Sängbenen var för rappliga och medar fanns enbart till 80:s bredd. Mot Mio, väl medvetna om den stegrade prisklassen. Ångestköpte medar och styrde sedan kosan mot hemmet. Ånegsten ersattes av tanken på hur fint det skulle bli, men nu började det verkliga helvetet. Medhelvetesmuttern passade inte! Vad göra? Inalles tre turer till K-rauta. Problemet är också att Björn inte tycker om att montera ihop saker som ger honom lite utmaning. Denna gång försökte han dock skona mig, säkert för att jag är sjukskriven, genom att sammanbitet be mig gå därifrån. Tyvärr hördes hans ångestskrik mycket väl på nedre plan, men också ut som underhållning för våra grannar. Några timmar senare och definitivt ett antal svordomar och könsord senare tronade sängen på de vackra björkmedarna. Efter monteringspärsen var det dags för lite tv mys. Tyvärr envisades Björn med att se på Erik Haags nya program Rost på Berns. En grånad och gubbig Haag aggerade mobbingledare när Björn Gustavsson skulle grillas av diverse komiker. Kanske är det så att min tankeförmåga inte kan omfatt denna pennalistiska ironinivå. En tinningsgrå Schyffert klipptes in lite då och då i bild, allstädes flinande åt sin lärling Gustavsson. Näh mobbingtv får vara för egen del. Känns ganska absurt med ett program som går ut på att skämta så elakt man kan om någon annan. Undrans när barnen på skolan börjar leka Rost på Waldorf? Eller kanske är det ytterligare en sak som är förbehållen vuxenlivet. Jag menar vi har ju; alkohol, sex, filmvåld och annat barrockt som sorterar under vuxenprimatet....och kanske också den kuliga leken där någon rostas. För gränslös ironi är ju JÄTTE KUL. Kassan har varit skral den sista tiden och några större bokutsvävningar är excesser som får vänta. Har därför botaniserat i det redan tillgängliga hemmabiblioteket. Tyvärr med insikten om att bokhylleutbudet genomsyras av socialrealism och faktaböcker. Kärleksosande harlekinromaner lyser med sin frånvaro. Hmmmm, en svår nöt att knäcka. Valde att plöja mina gamla Drougge böcker, men upptäckte till min stora förvåning att det är lite väl mycket fallosromatik för min smak. Herre gud måste allt vara så infernaliskt invecklat. Ikväll väntar föräldramöte i klass 3, Tova-Liisas klass. Björn har lovat att gå och Julia skall komma och leka med T-L under tiden. Förhoppningsvis skönt, om nu tjejerna kan hålla sams. Svante sitter, som vanligt, och trycker på sitt rum (läxläsning) och, som vanligt, får man(jag) inte beträda tonårszonen.