fredag 6 november 2009

Multitasking och egoism

Multitaskar, ett nytt ord i den svenska ordfloran. Var tvungen att kolla töntens vituella ordbok (http://spektor.blogspot.com) och där fann jag verbet "att multitaska" (grundform) innebär en person som använder flera dataprogram och/eller fönster samtidigt. I vid bemärkelse (eller enligt egen tolkning) kan ordet utöver den sematiska innebörden också ses pragmatiskt, d.v.s. ur ett användarperspektiv och ordets pragmatiska betydelse blir då synonym med "flera bollar i luften". Kort och gott, jag multitaskar; äter frukost, intar diverse medikamenter, ringer Anna (vars telefonsvarare går på), facebookar och bloggar "all at the same time".
Sent igår kväll tog jag skruttbilen (ja, jag är en koldioxidförbrytare)och körde 500 meter till min kära arbetsplats för att smyglåna kopiatorhelvetet. På Hedda hade det hänt en hel del. Mitt fack har fått ett till namn Helen (min vikarie, inte alls konstigt), men det sved till i hjärtat och en klart anarkistisk egoism satt in. DET ÄR JU MIIIITT FACK! Genom inre monolog sansade jag mig, så klart,(jag försöker vara lite rolig)och resonerade mig fram till att det är skönt att dela fack när jag ändå inte är där. Vill INTE dela fack med någon när jag börjar jobba eftersom jag hamstrar papper i mitt fack!En glad nyhet är att datasalen numer pryds av X-antal extra arbetsplatser, toppen när läsårsbrev/skriftliga omdömen skall skrivas. Lukten och ljudet från kopiatorn from hell triggade den välbekanta arbetsgnistan. Längtar riktigt mycket efter knasbollarna (i positiv bemärkelse, jag gillar knasbollar) som jobbar på skolan, men inte fullt lika mycket efter skolmaten (så otacksamt av mig när det finns svältande människor i världen). Kan till och med sträcka mig så långt att det faktiskt skulle vara lite kul att säga det nya morgonspråket tillsammans med barn som halvstår och mumlar lite tills jag tittar sådär frökenbestämt på dem. Kan också bli full i skratt när jag går på en buss och nästan per automatik säger
- bakåt i bussen, man får inte stå det är farligt! Kan längta efter (något) orealistiska förslag som; poolbyggande på skolgården för att liva upp stämningen och minska buset på rasterna, resor till Paradisbadet i Ö-vik varje klasstimma och
tv-spelskonsoll i klassrummet. Med andra ord härligt visionära förslag som vittnar om en tilltro till roliga idéer och frånvaro av trist vuxenrealism. När jag börjar jobba så ska jag ta mej f.n föreslå fikabuffé under tiorasten i lilla gula. Undrar lite om kakafonin i lilla gula fortfarande är lika hög på 10-rasten. Undrans om vaktis har en lite lättare arbetsbörda när jag inte jagar honom varje morgon med nya hyllor som jag vill få uppsatta. När jag börjar jogga får jag säkert inte tvångshänga längre med barnen i klassen på rasterna när jag är lite ensam, för dom är ju liksom stora nu. Jaha, men så är det. Har fakriskt riktigt kul i min ensamhet här hemma Kan ju alltid multitaska.