onsdag 11 november 2009

Kärlek

Tänker på det här med kärlek. Har just sett The notebook, en film av Nick Casavetes från 2004. Filmen bygger på en roman av Nicholas Sparks, älskar både boken och filmen. Den sanna romantikern får sitt lystmäte fyllt till bredden när livsöden rullas upp med all den; sorg, glädje, saknad, längtan, besvikelse, passion och kärlek som livet erbjuder. Är själv en sådan som då och då bjuder upp sentimentalitetens amorspilar till dans. Brukar fascinerat och fantasifullt betrakta äldre människor; älskande, grånande, och fårade par. Skapar bilder i mitt inre av deras gemensamma liv. Låter det fabulerade flätas samman med min egna biografi. Hjärtats slag ekar som dånet av ett andetag i tystnadens närvaro (kan tyckas som ordbajseri)vid tanken på ett långt liv tillsammans med den man älskar.
Att vandra tillsammans i nöd och lust (nöden är ofta lättillgänglig alltmedan lusten är eftersträvansvärd). Självständighet och egen sfär är för mig sekundära behov/begär, väl medveten om det politiskt/feministiskt inkorrekta i dyl. påståenden. Kanske för att jag har haft en så oändlig tur, eller i den bästa av världar ett gott karma. För en del tar det en livstid, eller flera, i storm och nöd för att finna kärleken, den stora kärleken. Ja, jag bär en obotlig tro på kärleken. Som skilsmässobarn kanske ett ohämmat begär efter den bestående, långa kärleken. Gottar mig därför gärna i hyllningar till denna; sånger, dikter, noveller, romaner, filmer och samtal. Ibland gömmer sig kärleken bland livets buskar och snår. Ibland tar den semester och återvänder i en ny skepnad. Det händer också att solen förmörkas och ögonen inte ser kärleken, fast den står där rakt framför en. Kärleken kommer i alla former: ögonblickskärlek, naturkärlek, jordekärlek, kosmisk kärlek och den (som jag håller kärast) mellanmänsklig kärlek i det lilla. Har haft och har tur att få älska och hoppas på ett långt liv av kärlek.

En sång för kärlek av Ainbusk.
Se mig för här är jag
låt mig få komma nära
till era hjärtan så som den jag är
den jag försöker vara
ge mig min morgondag
min enda önskan nu och här
älska mig för den jag är

Se fjärilns vingeslag
i alla himlar fara
se alla ögon blinka stjärneljus
låt livet komma nära
se mig för här är jag
min enda längtan nu och här
älska mig för den jag är

Låt livet komma nära
se mig för här är jag
min enda längtan nu och här
älska mig för den jag är

Se fjärilns vingeslag
i alla himlar fara
se alla ögon blinka stjärneljus
låt livet komma nära
se mig för här är jag
min enda längtan nu och här
älska mig för den jag är

min enda längtan nu och här
älska mig för den jag är