måndag 19 oktober 2009

Långt och väldigt blandat

Vem är du och var kommer du från?
-Det vill jag och kan jag ej säga.
Har intet hem, är ingen mans son,
ej hem eller son skall jag äga.
Jag är en främling fjärranväga.

Vad är din tro och din religion?
-Jag vet blott att intet jag visste,
och var jag ej av den rätta tron,
så trodde jag dock ej miste!
Gud har jag sökt, den förste och den siste.

Hur var ditt liv?
-Det var storm och nöd
och kamp i en enda veva;
det var gäckad längtan och fåfäng glöd
och små glimtar ur molnens reva.
Jag är så glad att jag fått leva.

Börjar varje morgon med en dikt; egen, kända eller okända poeter och diktare, det kvittar. En av mina favoriter, särskilt en lite kall höstdag som denna, är En lösekarl av Erik Axel Karlfeldt (ingår i diksamlingen Fridolins visor och andra dikter från 1914). Ord, rytmer och stämningar har alltid haft en stor betydelse i mitt liv; en form av urkälla för mänskligt tänkande, mänskligt liv. Orden botar, lindrar, ger svar och ställer frågor. All kärlek till alla underbara människor i världen som ger mig och många många fler möjlighet att uppleva livets krafter! På grund av livskrisen (hmmm) eller kanske en tendens till aspbergerssyndrom inriktar jag mig (omskrivning för mani) "ofta" på speciella teman; för dagen, veckan, månaden och året. Sommarens och höstens tema sorterar in under livskunskap/tro/trosföreställningar. Nattduksbordet har bytt kläder och är nu överbelamrat med sidmeter efter sidmeter av diverse allkunniga bodhisattvor (egen böjning)inom genren I-landspromblem idag. Vill absolut inte framstå som raljerande, men blott lite ironisk över min egna situation (humorn är det sista som lämnar mig???!!!). Kurslitteraturen för dagen införskaffades under morgonens handlingsresa till ICA kvantum, en lite svart sak av Joanna Rose och Alexander Perski. Jag föll handlöst för undertiteln "En överlevnadshandbok för prestationsprinsessor och en och annan prins". Går gärna på utlåning efter egen läsning till andra prinsessor av behov. Äter havrepuffar samtidigt som jag bloggar och längtar lite efter att få krypa ned under täcket för en stunds "pluggande". Är mjuk i kroppen (syftar då inte på BMI måttet) efter måndagsinsmörjning på jobbet, mätt i magen efter tre portioner havrepuffar och fil, varm i hjärtat efter en massa myskramar med min måndagssjuka lilla Tutte (Tova-Liisa)och allmänt nöjd eftersom höstlovet stundar för barn och man nästkommande vecka. Det skall bli så väldigt superskönt och underbart att; hänga i husvagnen med familjen, åka skidor och snowboard i Tärnby/Hemavan samt packa ned matsäck och vandra genom fjällbjörkskog tills vi når Atoklintens topp (heligt berg). Tyvärr, några världsliga måsten innan resan: tvätta tvätt (hur f.n. det skall torka övergår mitt förstånd. Tvätten ute på linan är stelfrusen och tvättrummet i källaren är fuktigt och sunkigt, men det löser sig, i värsta fall har vi ju hårtork), packa, byta till vinterdäck/köpa först, vinterstäda på gården (solparasoll och dammpump känns lite onödigt)samt byta olja i skruttbilen. Märker nu att jag slagit två flugor i en smäll och tillverkat en göra lista samtidigt som bloggandet, så resurseffektivt av mig. Jag måste läsa lite och krama Tutten lite innan jag börjar med något husfruviktigt.
JO, glömde en sak! VILL, VILL byta soffa (vi har en grön 50-talssak som är snygg, smal och hård i kroppen), undrans vilken soffa som liksom är min soffmotsvarighet? Vill nog inte veta?! Jag vill (väl medveten om resursslöseriet) KÖPA en ny, fin, stor och mjuk soffa. Tyvärr har ordet ny olika innebörd för mig och Björn. Ny för Linda = mörkgrå ullsoffa från Mio som betalas med dålig kost à la pasta med tomatsås under en månad. Ny för Björn= 1. Ändra riktning på den befintliga soffan 2. Lägga ett tyg på den befintliga soffan 3. Spara 200 kronor i månadden och sedan köpa en soffa på Myrorna, alt. åka till myrorna och inte hitta något för att sedan konstatera att den befintliga soffan i.a.f. är bättre än den vi inte hittade på Myrorna. Kampen om folkhemmet fortgår.