tisdag 20 oktober 2009

En våt dröm



Lördagens 40-års fest gav inspirerande eftersmak i form av inredningskreativitet i pyttehuset. Detta eftersom jubilarens hem utstrålar den där formen av perfektionism som endast en sann estet klarar konststycket att bemästra. En veritabel våt dröm av vit funktionalism i giftermål med dansk shabby chic och en knivsudd svensk samtids design. Helkaklade våtrum i samstämmiga jordnära färger, ett hörnbadkar med bubbelfunktion samt rostfritt dubbelkylskåp med is-maskin, yummy, tummy, wawom! 2008 kom romanen Ur vulkanens mun av Helena von Zweigbergk. Vid första anblick ett relationsdrama, men vid närmare eftertanke en, subjektivt tolkat, allegori som speglar underliggande önskningar om perfektionism och avundsjuka. Som en sann strukturalist är tolkningsutrymmet naturligtvis individuellt och väldigt personligt färgat, vilket för egen del får mig att framstå som en; fattig person med alltför stora inredningsvisioner. En sucker för samtidens brandingattityd. Hårt, men sant. Ja, jag köper; Family living, Elle interiör och Svenska rum! Ja, jag skäms som en hund (undrans varför en hund borde skämmas?!)för beroendet av denna stilbildande/vanebildande,reklamstinna s.k. livsstilspappersskit. Överväger att konvertera till katolicismen för att få möjlighet till begärsbikt, men har inte kommit till skott. I väntan på frälsning från beroendet suktar jag efter nästa fix av vackra hem med vit bas och snygga danskdesignade, alt. Svensk tenn inspirerade hem. Det "knullar i munnen" som Nina Persson (A camp) sa så sött. Med detta i bagaget har jag ( min man och 15-åriga son gjorde det praktiska och jag skötte själva planeringen) alltså flyttat ut den gröna 50-tals soffan och flyttat in Ikea Nikkala för att få den där avslappnade vita touchen?!Inte klockrent, men det var ett rent helvete att flytta ut gröndjävlatunglångsoffan i gårdshuset. Ett projekt som Björn med all säkerhet vägrar göra om i reverserad (finns det ordet) riktning. Om jag inte skall fjäska Anna Anka stajl förstås, men det vill jag inte. Ja, så nu står den där soffvärldens soffrat/soffklabben. Har försökta piffa till det med Åhlenskuddar och Ikea barnflodhästtyg. Björn tycker det är fint eftersom han alltid tycker allt som kräver minimalt med inredningsengagemang och minimalt med utgifter är toppen. Svante och Ingemar märker nog ingen skillnad och Tova-Liisa gillar flodhästtyget eftersom hon är barn och det är ett barntyg.Jag, jag funderar nog på att ge Björn en Anna Anka omgång och flytta tillbaka gröndjävlatunglångsoffan.