tisdag 25 mars 2014

Morgon till kväll

Morgonljus är tunt, skirt och bräckligt som att solen bara vill vakna lite. Borde vara förlamande trött efter fyra timmars sömn, men tröttheten bidar sin tid.
Vi går i skift, Björn och jag. Min tid är natten medan Björn sömndrucket sätter sig upp i sängen när gryningen kommer. Gunnar springer runt i rummet, världens käraste väckarklocka. Revelj ungefär samma tid som morgontidningen delas ut, runt femtiden. Pelle och jag myser kvar i sängen medans Björn och Gunnar äter frukost. Vid sjutiden går Björn på promenad med Gunnar och Pelle, så himla skönt eftersom jag kan sova ostört en timme. Jag lever på den sömnen, men denna morgon gick det bara inte. Ljuden från nedervåningen slog an och jag stressade upp mig över dagistvätt som tumlat hos Löfgren-Munter över natten eftersom våra torkmöjligheter är så begränsade.  Stressade upp mig över kvällens logistik; klubbmästerskap, föräldramöte, middagsgäst...

De tre musketörerna, Björn, Gunnar och Pelle, är nu ute på promenad. Tovaliisa har gått till skolan och Ingemar åkte i vanlig ordning redan vid sjutiden. Svante huvudvärks-sover. Försöker låta lugnet sjunka in, men det är så himla svårt eftersom det rör sig om minuter tills ytterdörren flyger upp och en tidspressad make står där. Men just nu är det bara klockan på väggen som låter.

Lämnar Gunnar på barnträdgården. Förkylning har minimerat gruppen, men storbarn bjuds in. Gunnar lite avvaktande, som hen brukar vara i "nya" konstellationer. Lockas av djurlådan. Med tuppenuppe i handen växer modet.

Tre vagnar i bredd. Umeå cyklar och känslan av att vara i vägen är påtaglig. Tre kvinnor provar fotriktiga skor, glada bäbisar i vagnarna. Det värmer hjärtat att se två små och deras lycka till varandra. De som säger att små bäbisar inte kan leka med varandra har fel. Pelle är helt klart minst; både i ålder, socialt och rörelsemässigt. En sävlig och stationär typ.

Värmande vårsol, så skönt. Går sakta och njuter av livet som knoppas ute och i mig. Pelle ömsom sover, ömsom pratar. Kinder, såna där mumsiga kinder; släta och mumsiga. Pelles mun är en uppåtmun och hens leende når nästan öronen. Stannar var och varannan meter för att leka tittut och höra skrattet.

Glad Gunnar i regnbyxor. Leker på snöhögar och tittar på hundbajs som friläggs i solskenet. Iste och chokladbitsnjutning i trädgården. Vi plockar pilpinnar och ritar i snön. Gunnar älskar att upptäcka saker i trädgården samtidigt som hen pratar oavbrutet med mig, oavsett avstånd.

Bokläsning och matlagning. Gunnar är jättetrött och vill höra bok efter bok, men en portion stroganoff slinker ner. Ingemar äter, packar och väntar på hämtning. SM vecka i Kläppen väntar. Björn äter själv när han kommit hem från jobbet.

Föräldramöte.

Pratar länge med Lisa. Länge.

Svante är piggare och det diskuteras kollektivavtal.

Kvällsmörker är tungt och förtätat. Gatlyktorna kontrasterar mörkret och gör det synligt. Tröttheten har jagat färdigt, kommit i kapp. Vill sova, men transportsträckan är lång.