lördag 29 mars 2014

Helgaktiviteter

När man är sex år då gör man naturkunskap.
 Om vinterkylan höljer och döljer så är våren en total sinnesretning. Det rinner och kvittrar, luktar, kladdar och kletar. Det springer och spritter, jorden öppnar upp och tränger fram under sin egen skorpa.

Våren är mig innerligt kär. Jag formligen dansar inombords dagar som denna lördag. Ljus, värme, frilagd mark och doften av jord, själslökarna vill slå rot.

Kälken står fortfarande lutad mot husgaveln, men inte ens Gunnar försöker sig längre på att dra den efter sig då den torra friktionen ger ett alltför stort motstånd. Inget utflyktsmål hade varit mer passande än det dagen bjöd på. Hamptjärnstugan belägen på en liten bergsknalle invid byn Tjälamark. Tillsammans med familjen-familjen upptäckte vi vårskogen; njöt av solen, grillade, hoppade på stenar och lekte med vatten.
Vattenfesten fortsatte vid hemkomst, Gunnar plockade nedfallna pilpinnar och lekte sopa/städa leken eller fiska. Hen fnulade på och jag och Tovaliisa åt choklad och pratade om skola, kompisar, frisyrer och en hel massa spännande.
Nu har Pelle ätit fruktmos, Gunnar och Björn spelar instrument i källaren och jag känner mig förnöjsamt trött.
Fiskelyckan är god, sagofiskarna nappar.
Vatten och höjd, en oslagbar kombination.