onsdag 19 mars 2014

Bilder från dagen


Vinterfriluftsdag, vilket brukar innebära entusiasm och matsäcksplanering. Planeringen kom av sig lite då börsen är rätt tunn i väntan på barnbidrag. Tovaliisa föreslog äggsmörgås eftersom det både är billigt och gott, men något matigare tycker jag behövs när man skall köra pist en hel dag. Vi bakade både pizzabullar med oliver och kanelbullar. Gott, matigt, mättande och enkelt att äta. Frukt till efterrätt, varm choklad och vatten, voilà toppenmat för en dag i Angnäs. När vi släppt av frilufsaren på skolgårdens parkering styrde vi kosan mot öppna förskolan för lite lek. Längtan efter solen och knorrande magar gjorde att vi bara stannade en kort stund. Picknick och pilpinneplockning på gården ackompanjerat av varm choklad och kanelbullar. Galet gott med nybakta bullar, förvillande gott. Gunnar åt en bulle och jag åt fem... sex... och en halv.
Sen mådde jag illa och vi gick in för lite lugnare aktiviteter. Min tanke var att Gunnar skulle titta på Alfonsfilmen och jag skulle amma med slutna ögon, men Gunnar som ätit lagom många bullar ville hitta på något kuligare än att titta på film. Hen ville måla. Så vi målade och lagade lunch till Gunnar. Efter lunch la jag bröderna i vagnen och tog en timmes sovpromenad i solen. En sån dag som jag skall försöka ha i bakfickan en "regnig dag".