torsdag 4 februari 2010

Att tänka fritt är det största!

Är väldigt trött, kanske inte så underligt med tanke på den sena timmen. Det finns så mycket i livet att tycka något om, tyvärr är jag född tyckare. Linda 5 år vill inte åka till farfar på landet, sittstrejkar i flera timmar. Linda 7 år vill inte börja skolan, vilket jag helt sonika informerade alla om vid uppropet, med andra ord utgick veckans lördagsgodis och mamma surade bra länge. Linda 9 år säljer moderns damtidningar och snittblommor till fetlagda medelålders papiljottdamer i kvarteret. Linda 13 år strider för varje barns rätt, att i demokratisk anda utvärdera undervisningen efter avslutade kurser. Linda 19 år skriver en uppsats om kommunismens fall i Sovjetunionen, varpå inlämnandet sker i fel brevlåda och lärarens granne tar uppsatsen för kommunistpropaganda. Naturligtvis kan detta eviga tyckande, för de flesta, härledas till en hormonstinn tonårstid. I mitt fall fortsatte och fortsätter tyckandet i vuxen ålder. Stödjande av AFA, Studenternas rättigheter, mot privatisering och avreglering, mot kommunalisering av skolan, en skola för alla, mot marknadsekonomi,av var och en efter förmåga till var och en efter behov... Ja, listan kan göras lång av allt tyckande. Ibland blir jag helt utmattad själv och vad ska då inte andra blir, men det är jag. Efter 36 år av jordevarande måste jag krasst konstatera att jag helt enkelt bubblar av åsikter av alla de slag och att det faktiskt är så att tyckande är färskvara och justeringar kan ske efter resans gång. Jag tycker väldigt mycket om alla människor som låter tyckandet, ranglöst och hierarkilöst, spela fritt. Vill bara skrika av glädje när någon ger uttryck för det spontana tyckandet, naturligtvis så länge tyckandet inte direkt sårar någon. Fast då kan och ska man ju be om ursäkt. Helt ostrukturerat, men nu är jag trött.