torsdag 25 februari 2010

Arbete och frihet

Sover, drömmer, vaknar och andas jobbtankar. Läser för tillfället Åsa Nilsonne, Vem bestämmer i ditt liv? Om medveten närvaro. Varför väljer jag, du, ni att stiga in i vissa rum? Låta dem famna oss och ibland stänga dörrarna för andra rum. För mig är arbetet viktigt, arbetet utifrån en organisk Marxistisk syn. I mitt arbetsutövande möter jag också min mänsklighet, inte alltid ett varmt och trevligt möte, men förhoppningsvis ett sant och utvecklande sådant. Marx menade att människan kommer i kontakt med sitt sanna väsen när hon/han får utlopp för sin kreativitet, den egna inre glöden. Om fallet är det motsatta, d.v.s. att hennes arbetskreativitet baseras på andra faktorers/personers villkor så fjärmas man från sitt arbete och indirekt sig själv. Tack Marx. Tack också Rudolf Steiner för dina impulser till den organiska arbetsprocessen i form av tregrening och självförvaltning. Jag vill vara fri i mitt konstnärliga utövande/undervisningen. Jag vill inte fjättras av den statliga konformitetens och normativitetens meningslöshet. Jag vill leva för att arbeta, inte arbeta för att leva. Alltså började jag 08:20 och går hem efter kollegiet 19.00. En kort tid avlönad och en lång tid oavlönad. I ett kapitalistiskt perspektiv fasansfullt, men i den kreativa processen fantastiskt. Jag gör för att jag vill, inte för att jag måste.