fredag 11 december 2009

Lusse och festligheter

Stilla ifrån himlar höga, strålar stjärneljuset.
Nu tindrar jordegruset och alla jordens barn.
All världens barn.

Sakta som en himelsk viskning, strömmar ljuva toner.
Från altets höga zoner.
Till alla mänskobarn.
Till jordens barn.
(Att sjungas på luciamorgon)

Lucia, skyddshelgonet för Syrakusa, en ljusbringare. I folktradition levde tron att djuren kunde tala människans språk på lucianatten, så vi håller tummarna att vår lilla Texashund skall förmedla några väsentligheter från hundsfären.
Morgonen började med ett fint luciatåg i treans blå hus på Waldorfskolan. Tova-Liisa i tärnedräkt och med glitter i det nytvättade håret, så fint som det kan bli. Framför klassen låg hela åtta lussningar. I demokratisk anda får alla som vill agera lucia vid något av lussningstillfällena. Tutten bar kronan för klass 7-8, alltså storebror Ingemars klass. Trots idoga påminnelser glömde sonen kameran hemmavid,han har inte kommit hem från konfan så jag har inte hunnit skälla. Hoppas hoppas att någon annan fotat.

Ikväll blir det festligt värre. Jag skall på Invito med tjejerna från jobbet, något jag ser fram emot. Björn och Tova-Liisa åker med Micke och Nettan till Rerrans julfest, jag ansluter senare. Ingemar sover över hos Joel och Svante har övernattningskompis i form av Johan. Håller tummarna för att alla får det riktigt trevligt. Tänker själv inhämta julinspiration eftersom Rerran alltid (så länge jag känt henne i.a.f.) gör väldigt julfint. Alltså en kväll i goda vänners lag.