tisdag 15 mars 2011

Allt jag gjort, allt jag är.

Livet, so far

70-tal
Käkade snus tillsammans med Ulrika i hennes gula lekstuga (kräktes duktigt efteråt).
Bröt armen när jag hamnade underst i dödskurvan vid Björkgatans vårliga cykeltävling (hade stödhjul, gul cykel med limpa och vimpel, en förklaring så god som någon).
Slog ut Ulrikas tand med min röda Adidasväska.
Lekte hårfrisör och klippte Ulrikas lugg kort kort och sned sned. Jag fick inte äta hos Ulrika den dagen.
Jag och Ulrika skulle börja träna fotboll ihop. Hon bangade ur och jag gick själv till första träningen. Jag hade mjukisskor, alla andra hade fotbollsditon. Jag kom för sent och fick lida förnedringen av att springa runt planen själv medan de andra små töserna tittade på.
Min kusin Thomas, sommar vid havet och båtar.
Tärnaby, påsk och trolleriföreställning.
80-tal
Började motvilligt skolan. Första skoldagen frågade fröken Ingrid om alla barn längtat efter att skolan äntligen skulle börja. Jag hade glugg, flätor och var klassens enda "kines". Jag räckte upp handen och deklamerade stolt att jag minsann inte alls längtat efter att börja skolan, mamma sparkade till mig på benet. Jag lärde mig att man måste vilja börja skolan (särskilt om man är flicka).
Jag går i alla fall i samma klass som fin-Pelle.
Jag och min kusin tjuvrökte i morbror Yngves turnebuss. Ullis fick mest skäll.
Jag och Pelle kramas längst bak i bussen på väg till friluftsdagen. Kramkalaset får ett abrupt slut när fin-Pelle helt plötsligt blir äckel-Pelle när han försöker sig på en riktig kyss. Jag sätter mig längst fram.
Hemavan, Björnbersgården och bossa-nova.
Jag börjar högstadiet och lär mig att killarna i 9:an är fränast.
Pelle går fet-bort.
Jag bestämmer mig för att bli synthare (måste låna en djävla massa kläder av Annes syrra).
Black celebration, here I come.
Anne blir ihop med en fränkille i 9:an.
Jag blir också det eftersom Anne är det, men det är skittrist.
Jag blir istället ihop med en tuff skatekille med ljus lång lugg. Lika trist.
Min fotbollstränare har finsk påbrå, men är kommunist?! Hans träningsfilosofi är en direktimport från sovjetiska arbetsläger,Gulag.
Träning 5 dagar i veckan och match varje helg, Depeche Mode och tv med pojkvännen och hans mamma?! (jag vet, herre Gud). Ännu tristare, men han var med i tv-pucken.
90-tal
Välkommen skatepunken.
Skidorna byts mot snowboard.
Jag och Magda drömmer om: ravefester, fina snowboardpojkar (gärna med lockigt hår) alt. skatepunkare och annat som jag inte ens vågar nämna.
Är Björknässkolans enda Marxist i skolvalet, MUF vann. Jag höll käft och skrev mitt manifest.
Åker på tidernas värsta klassresa till Mallis.
Åker till Korfu med Malin, dansar natten lång.
Går ut gymnasiet. Vill bli läkare, men bara lite senare. Vill bli intellektuell författare i Paris, men barA lite senare. Vill bli snowboardproffs, nu.
Riksgränsen, snowboard, kollektivboende, grunge, punk och pojkar.
Fin-Björn. Anarkist-Björn. Poet-Björn. Jag röker pipa-Björn. Jag fick inte läsa Kalle Anka när jag var liten och bara lyssna på Nationalteatern-Björn.
Omedelbar förälskelse på (ja på) tunneln mellan Björnefjell och Riksgränsen.
Interrailkort. Amsterdam, mat- och sömnbrist, dreadlocks, ockuperade hus.
Dr-Martens, tights, nättröjor och bäbis-Svante.
Filosofi, teologi... hum-huset och vänner med svartfärgat hår.
Belle and Sebastian. Broder Daniel och vänner med svartfärgat hår.
Bäbis, Kamenski, Humlan, Foucault och vänner med svartfärgat hår.
Lärarhögskolan och svikna vänner med svartfärgat hår.
2000-talet
Bäbis, religionsvetenskapliga institutionen, genusforskning och undervisning.
Järna, vänner som citerar Steiner och har sidensjalar.
Kristofferseminariet och ännu fler vänner med sidensjalar.
Waldorflärare, lager på lager och Gudrun Sjödén rea.
Årstidssånger, röda kläder och små gnomer.
Livångest, tvivel och katharsis.
Vänner, sorger och sjukdomar.
Mindfullness och inre källsortering.

Jag vänder med spänd förväntan blad.