söndag 8 december 2013

Olika


Andra advent. Trött, men får skylla mig själv då det blev sent eftersom jag inte kunde slita mig från dokumentärfilmen The crash reel om snowboardåkaren Kevin Pearce. Pelle är förkyld igen och ligger mest i famnen eller sitter inbäddad i den fina babysittern som vi lånat. Pelles lugn och Gunnars energi. Mjukisdjuren och dockorna packas i vagnen, hen dansar, hoppar och lagar mat lite här och var. Gunnar upptäcker nya saker hela tiden och hens nyfikenhet är, till vår glädje, stor. Gunnar är så lik mig och Svante som små; fantasifull, kreativ, snabb, fysiskt smidig med en energi som driver och värmer. Härliga egenskaper som ibland möter en "tyglande" och aningens mer modest vuxenvärld med buller och bång. Konstaterar att mina och dessa två söners kontroverser allt som oftast handlar om viljekrafter och projekt som vi individuellt upplever  bara måste förverkligas. Undrar ibland hur den mer stillsamma och följsamma trion av familjen upplever samvaron med oss energimusketörer.