tisdag 3 december 2013

Alltid lika informativt att besöka vårdcentralen

Om gårdagen var lite av en slowfox-dag så går tisdagen i ett annat tempo. Läkarbesök, bokat sedan länge, med Tovaliisa och hennes krånglande mage. Undersökning, provtagning och ett lite märkligt läkarsamtal som helt fokuserade på mitt, ja mitt, etniska ursprung. Är själv sprungen ur den humanistiska flodfåran och min  förståelse för den naturvetenskapligt positivistiska sfärens alla delar är säkerligen begränsad, men jag har aldrig förstått att rasbiologiska orsaker utgör den primära tolkningen vid magproblematik?!
Enligt läkarens utsago lider 80% av alla människor med asiatiskt påbrå av laktosintolerans?!
En säker marknad för låglaktosprodukter mao. Visste inte om jag skulle bryta resonemanget, komma med motargument, ta illa vid mig eller bara vara tyst. Jag var tyst. Tovaliisa såg lite frågande ut och var också tyst. Vi har dessutom träffat samma läkare 2007 och 2010 för samma problematik och samtalat om samma etniska ursprung. Efter ett sådant besök funderar man lite.