måndag 31 augusti 2009

Tempus

Mitt nya jag vägrar städning!

Vad är det som är viktigt i livet? Jag sorterar nu under tempusformen pågående, d.v.s. före (imperfekt), pågående (presens) och efter (futurum). Kan också liknas vid f.Kr och e.Kr, om man nu vill ta sig ton och vara lite hybris. Företiden känneteckanas av; hormonstinn städning, arbetsliv men bristande liv, oro inför det mesta, kapitalistisk livsföring (d.v.s. branding), sömnsvårigheter, men också stor passion för livets alla aktiva moment. Pågåendefasen kännetecknas av; tidiga mornar, simning i lugnt tempo, naturpromenader (låter mer Rosseuaktigt än det är eftersom en vissa stressmoment avbryter den omedelbara njutningen, t.e.x. Texas juckar på andras hundar, Texas skiter på kyrkogården och jag har "glömt" hundbajspåse) och navelskåderi i alla dess former. Vardagen färgas då och då av diverse händelser. Idag fick jag t.e.x. insmörjning av Ulla på jobbet, helt underbart! Min oro för att träffa eleverna kom på skam eftersom insmörjningstiden inföll under lektionstid. Jag laddar inför första mötet med mina älskade elever, men vad ska jag säga? Svåra ord som utmattningssyndrom vilar ju inte särskilt väl i gommen på en 11 - åring. Något jag minns från lärarhögskolan var att man alltid skall kontextualisera undervisningen för eleverna. Ok, vad kan då en 11 - åring relatera till? ............ (tänker) - Kul att träffa dig! Jo, fröken har slut på levlar. Ja, jag kan liksom inte uppgradera just nu?! Nähä! Jag får nog improvisera. Längtar tillbaka till jobbet, eller jag längtar faktiskt riktigt mycket efter mina knasiga skolungar. Vad kommer då att känneteckna tiden efter? Hmmm. Ovisshet har aldrig varit min grej, men kanske är det just det, att verkligen leva. Jag måste vänta på det i fullkomligt själslugn, likt havets stiltje. (Steiner)