lördag 10 maj 2014

Lördag

Så himla trött i går. Så trött att jag sov som en stock trots läckande blöjor och en make som fixade med kisspölar under natten. Vaknade med en vag känsla av att något hänt under slummertimmarna. Björn och Gunnar stack iväg vid tio tiden för att göra lite föräldrasysslor på barnträdgården. Min plan var att göra en massa hushållssysslor, men vi, Pelle och jag myste istället. Hen är helt klart världens finaste bebis. Älskar min stora bullriga familj, men värnar stunderna när ljuset släcks och den lilla keruben står ensam på scen. Njuter av att se hur hen upptäcker nya kunskaper, fascineras av vardagligheter och sånt som för det levda ögat ter sig som trivialiteter. Spegelbilden, soffkanten, vattnets blöthet och fårskinnets textur.
Trötta och hungriga kom Gunnar och Björn tillbaka från en arbetsförmiddag. Snabbpizza, välling och lunchvila för Gunnar. Tovaliisa målade och vi (Björn, jag och Pelle) smet iväg till stan för att flanera och köpa diverse småsaker. Vi åt hamburgare, köpte guldig ljusslinga och hade det hemskt bra. Nu lyssnar vi på George Ezra, äter sötlakrits, lagar renskav och tömmer diskmaskinen för hand.