söndag 4 maj 2014

Avsluta lovet

Vi inledde morgonen med att skjutsa Ingemar till flygplatsen för avresa mot Berlin. Som förälder till en son i äldre tonåren så anstränger jag mig för att "ligga lågt" vad gäller packning och bra att veta saker. Han hade packat förhållandevis lätt med liten väska och skateboarden hängande på ryggen. Jätteskönt, men kombon av skateboard och kryckor förstår jag inte riktigt. Hur som helst: ett femtiotal ungdomar, tre pedagoger och vi; ett gäng medelålders föräldrar med tusen "kom ihåg frågor" som alla svaldes långt ner i maggropen. En stunds småprat och sen snabbt hej då. Möta våren i Berlin, vilken lyckans ost min son är!
Från flygplatsen övergick vi till planen, skrapa ihop majlovet. Trixet att låta en avslutande positiv upplevelse färga den kollektiva minnesbanken av en specifik händelse eller ett tidsrum funkar faktiskt.
Gunnars favorit utflyktsmål; Forslunda naturbruksgymnasium och sen äppelgodis till Tovaliisas skötarhäst på Hippologum. Lammungar, kultingar och vilda hingstar. Förundran, nyfikenhet och glädje. Att se några timmar gamla lammungar är helt oslagbart. Nu är vi hungriga och trötta, eller jag och Gunnar är det iaf. Björn bakar, lagar indisk soppa, leker trumställ och tar hand om bäbis. En hemmets renässansman med ett riktigt slött och trött entourage runt omkring sig.