onsdag 16 april 2014

Drömmer





Blivande barnrum. 
Dagdrömmer gärna och mycket. Inte så översvallande actionbetonat som Walter Mitty (James Thurberg), utan mer livsförfinande. Tankens frihet. När vardagen är grå, slukande och börsen tom öppnar jag fantasins och drömmarnas dörr. Drömreser till Rom. Vinner några miljoner och köper en lägenhet i Spanien till min mor samtidigt som jag hyr det där huset i södra Frankrike till mig och alla jag känner. Vi äter goda ostar, dricker vin från Languedoc-Roussillon och ser sådär vackra och avslappnade ut i stearinljusens sken. Ibland handlar dagdrömmeriet om upplevda scenarion, bärare av varmt affektionsvärde. Underbara möten med "gamla" elever. Familjeresor. Barndomsminnen som etsats sig fast i hjärtat. Ofta leker drömmarna med guldkanterna och excesserna; marknaden i Marrakech, oljade trätiljor, bulligt Smeg kylskåp och som nu barnrummet i tillblivelse.
Jag färgsätter, flyttar runt det underbara himmelstältet i skrynkligt linne, snickrar barnbord med svart skiva och stringben, hänger upp en en stor gunga i taket... ja så håller det på mitt dagdrömmeri.

Det kostar inte en krona. Det är resurssnålt och miljövänligt och skänker mig den glädje som bara den inre drömresan kan.

Stora sovrummet ska i sinom tid husera två små, men verkligheten ser ut så att pengarna och orken nog räcker till en fondvägg med en drömmig tapet (Ohoy av Elisabeth Dunker) och gamla möbler som väntar tålmodigt på vinden och i garaget.