tisdag 12 april 2011

Husguden syster Märta

Har växlat spår; vabbar istället för att själv vara magsjuk. Eftersom jag är lärare så är jag ju sådär tokförnuftigt präktig, typ äckel förnumstig och tycker att sjuka barn skall kurera sig i sängen. Är man sjuk, så varken orkar man eller ska man titta på tv, äta blåbärskräm i mängder, sjuk är absolut inte synonymt med att "ha det gemytligt". Kan man titta på tv så kan man gå till skolan, basta! Eftersom jag är förälder så är jag ju sådär lagompragmatiskt (åter igen egen formulering, lugna sig Svenska akademien) lagd och tycker att det är ganska mysigt att se Hästakuten (ett riktigt skitprogram, men jag är bra på att låtsas-se) tillsammans med en lagom varm (Björn energibantar, vilket är enklare än fläskreduktion och jag tar till vara all extra energi som kan genereras) Tova-Liisa. Eftersom vi är "waldorfare" och då, så klart, tror stenhårt på det naturliga sjukdomsförloppet (farväl alvedon, bamyl och magnecyl, välkommen feber, metamorfos, förvandling, från puppa till till till ) som en del av människans utveckling så kör vi liksom stenhårt, men man måste ju liksom inte lida... eller ... eller hur?! Humelihumhum. Måste nog läsa det finstilta i Syster Märtas husapotkek.