onsdag 10 september 2014

Herr Greider

Redan vid tonårstidens första möte med Vid fönstret slår ensamheten ut så visste jag instinktivt att herr Greider är en människa i min smak. Utöver den litterära och poetiska "förälskelsen" så utövar Greiders sociala patos dragningskraft.
Så...

Göran!
När du i Metro skriver Jag har aldrig riktigt kunnat förstå mig på människor som in i det sista letar efter mer information för att kunna välja vad de ska rösta på. För jag möter dem ibland: De går och väntar på något sista klargörande förslag, någon ny siffra på det ena eller andra och hoppas att den nya informationen ska få all dimma inuti dem att skingras...Men att lägga sin röst i ett demokratiskt val är väsensskilt från att välja en ny dammsugare eller en ny bokhylla i butiken. 
så sätter du fingret på något väsentligt. Det är färdriktningen som är det centrala, inte detaljerat navelskåderi presenterat i byråkratiska argumentationer om budgetmiljonerna. Det är ideologin bakom siffrorna vi går till valurnorna för att välja. Det handlar, till syvende och sist, om den grundläggande synen på vägen till det goda samhället och i det sammanhanget så har alliansen under sina två mandatperioder visat tydlig riktning mot ett samhälle baserat på den fria marknadens "self made man". Avreglering, privatisering,profitering, vinstmaximering på alla områden.
I helgen väljer vi riktning för framtiden.