tisdag 16 september 2014

Den bästa av världar

Att kunna äta färskt ekologiskt bröd.
 Villakvarter; kubiska, plana, röda, vita, stora och mellanstora. Doften av nygräddat bröd. Duvblått 30-talshus, inbjudande gemyt. Bruna och gröna tunnor vid väggrenen, fyllda med överflödssamhällets rester.
Här bor ingen av de 2,8 miljarder människor som lever på mindre än två dollar om dagen.
Här debatterar vi PISA resultat och behöver inte räkna oss till de 1 miljard människor som aldrig ges möjlighet att lära sig läsa och skriva.
När jag idag går till BVC med Pelle så oroas jag inte av Ebola eller det faktum att 1/3 av världens alla barn under 5 år lider av underbäring, min son är inte en av dem.
När födslovågorna pulserade genom varenda fiber i min kropp, ja då kunde jag tryggt förlita mig på en god förlossnings- och mödravård (en på 14 100). Hade jag fött barn i Niger så hade mina förutsättningar att  "komma undan" med livet i behåll varit en på 23, en på 23!
När regeringen lägger fram sin budgetproposition så vet jag med säkerhet att skuldåterbetalningar inte är det dominerande budgetinslaget. Hade jag bott i Tanzania så hade det sett annorlunda ut. Ja då hade utgifterna för skuldåterbetalning varit nio gånger högre än utgifterna för sjukvård.

I den bästa av världar skonade från; krig, svält och naturkatastrofer av större mått.
Jag är tacksam över att leva i en del av världen där vi, de facto, har möjlighet att tala om välfärdsbegreppet. Jag hoppas innerligt att vi förvaltar denna möjlighet genom att tänka; hållbart, ekologiskt, socialt och ekonomiskt. Välfärden är en ynnest som aldrig skall köpas av marknadskrafterna och som måste delas med alla.