måndag 7 juli 2014

Helgen

 Sol och sommarens första musikfestival. Under fredagen arbetade Björn och Gunnar med festivalförberedelser, Svante och Tovaliisa myste med Pelle och jag "glammade" till livet med hotellfrulle tillsammans med en vän. Amerikanska pannkakor, rinnig lönnsirap, grapefruktjuice och avslutningsvis kladdkaka som frukostdessert. Festivallördag!
Duschade, fönade håret, smink och ett glas vitt, på väg en latte to go... nä, så klart INTE jag rattar ju två barn under en meter. Började preppa (d.v.s. packa allt som måste tas med) i god tid, men sen vet jag inte riktigt vad som hände. Eller jo det vet jag; hungrig bäbis, matning, kräks, tröjbyte, kräks, tröjbyte, bajs, mat, kladdande och tröjbyte...sen fanns det liksom inga halvrena tröjor kvar, disktrasetvätt, Björn kom hem med trött och ledsen Gunnar som ville få välling och lite gos. Efter tusen göromål promenerade jag mot älvtået med två sovande björnungar i barnvagnen. Eftersom jag glömt/inte hunnit tänka på att äta kurrade magen rätt rejält, vilket kändes lugnt eftersom världen bästa bagare Hagabröd skulle sälja mackor och soppa. Festivalområdet är fint med ängar, älven och en röd lada invid en lika röd västerbottensgård. Filtar, familjer, kompisgäng och en massa barn. Gunnar och Pelle fortsatte vagnsovandet, filt i solskenet och musik. Sen följde en halvtimme av ta med barn till festival dröm arketypen, d.v.s. småprat, musik och sms:ande med en kompis. Kvällens enda halvtimme på filt. Musikfestival och småbarn, hmmm. Säkert skitsingens många som tycker det är supermysigt att stå utanför själva scenrummet (ladan) och varva sporadiskt lyssnande med allt barnrelaterat, som man liksom gör hela tiden, men jag tycker nog inte det i alla fall, eller tyckte ända tills Cajsa Siik gick upp på scen och allt blev magiskt. Fräsig kvinna begåvad med en röst som är både skör och stark på samma gång, galet berörande. Kvällen avslutades med amning, två kalla fötter och nattmacka.  Sol-söndag. Promenader och vattenlek. Nu tystnad och den i särklass godaste "nattamaten" tjock soygurt, fruktmusli från Saltå Kvarn och ringlad lönnsirap.