onsdag 7 augusti 2013

Pedagogik

Gunnar är extra berättarglad när vi promenerar hem

Sista inskolningsdagen, i morgon lämnar vi Gunnar på barnträdgården "själv".
Gunnars barnträdgård är så trivsam; finstämda färger, naturmaterial, fantastisk mat (idag hirslimpa med len örtsås), vackra växtfärgade garner och gosiga små människor som faller hit och dit. Har redan efter tre dagar vant mig vid att tillbringa dagen där, känns märkligt att i morgon lämna lillen för att gå till jobbet. Gunnar fascineras av färgspelet som prismorna i lekrummet skapar och det glädjer mig att sonen får lära sig utforska världen i och ur ett perspektiv av godhet och riktighet. Ett utforskande och lärande i kroppen och i mötet med de naturliga material som vi har runt omkring oss; stenens tyngd, vattnets rörelse och vindens lätthet. Naturkunskap i sin ursprungliga form i ett lärande som harmonierar med barnens inneboende upptäckarglädje. Den goda pedagogiken, den lärande pedagogiken möter barnen där de är. En lärande jordmån som skapar trygghet som grund för att finna modet att upptäcka nya saker. Waldorfpedagogik blev det för våra barn, men världen är underbart full av fantastiska pedagogiska  teorier och modeller. Lånar gärna Loris Malaguzzi "människan har hundra språk..." den goda pedagogiken stödjer hen att utforska dem alla.