lördag 8 september 2012

Matlagningskurs

Jag gillar mat, gärna i tapasform, gärna med gott  surdegsbröd till. Laga vardagsmat är något jag gör, men kanske inte alltid en passionerad handling. Börjar en ny utbildning i höst (vilket känns spännande och utmanande), men som alltid infinner sig en känsla av att kasta sig ut på tusen famnars djup. Intresset för lärande, ledarskap och pedagogik kommer liksom av sig självt, ur sig självt.
Jag föredrar fackböcker om det tredelade uppdraget, Skolfs och författningsbeskrivningar av skollagens paragrafer framför matlagningskonstens teknikaliteter. Undervisning och skolutveckling ger mig liknande rysningar som en välmörad ryggbiff ingjuter i Per Morberg. Har dock bestämt mig för att tampas med min ensidighet och kompletterar numer de mer skol- och juridik inriktade fackböckerna med matkonstens grunder , så klart är ambitionen att växa in i rollen som en autodidakt mästerkock redo för stjärnor i Michelinguiden och i mina mer pragmatiska ögonblick bredda mitt dolda receptregister.  En gång per vecka ska jag under denna höst ge mig ut på "svag is" och ta mig an nya rätter med Björn som läromästare.