tisdag 21 februari 2012

Hen

Det här med personliga pronomen förbryllar mig. Vår lilla Gunnar är en finmejslad liten filur, liksom petit. Ett yttre som verkar få omgivningen att dra förhastade slutsatser i fråga om pronomen. En snippa och inte en snopp, d.v.s. petit yttre är uppfattas som synonymt med en hon. Något som får mig att fundera lite på det här med allt som vi tillskriver respektive pronomen. Som feminist så borde jag kanske använda mig av hen, men det vill sig inte i munnen, vet liksom inte när och hur detta ny-pronomen bör användas.
Debattprogrammet igår gjorde mig inte klokare där panelen svängde sig med uttalanden från såväl Katerina Januch, som verkar likställa könsneutral uppfostran med barnaga, som de jämställdhetsperfektionister som får mig att känna mig som värsta livmodersfeminsten. Har helt enkelt inte kommit till ett ställningstagande, kanske blir jag värsta hen-förespråkaren en dag.