tisdag 22 februari 2011

Livspussel

Allt flyter på, en strid ström av händelser som avlöser varandra. Fast man inte märker det så skiftar löven färg. Ingen smak alls ost mot lagrad dito, helggrillning i pulkbacken mot teater, långa promenader, stilla skidturer, bokläsning och samkväm med personer som faktiskt gått ut förskolan grund- och gymnasieskolan. De små tingens gud kan nu träda åt sidan. Jag är inte längre mamma till väldigt små (alltså ålder, Tova-Liisa är fortfarande höjdmässigt rätt "begränsad") barn. Vi är inte längre en småbarnsfamilj. Livsrummet blir ett annat, i.a.f. under dygnets ljusa timmar.
Rytmen likaså. I går tog jag och Björn ett efter-jobbet-fika, ekokaffe och smörgås på kondis. Tova-Liisa hade kul i Stöcke skumpandes på plutten, Snutten eller Skrutten. Ingemar tränade puckel inför helgens tävlingar och Svante låg med näsan i sina kemiböcker. En helt vanlig eftermiddag i en ganska-stora-barnfamilj. Ska inte sticka under stol med att det ibland har varit kämpigt att hitta in i den nya livsrytmen. Lite, vad fan ska jag göra med all min tid mentaliteten. Helt enkelt ett litet, men ack så prekärt I-landsproblem. Mitt livspussel har gått från 2000-bitars till något annat.