torsdag 24 juni 2010

Phobia+midsommar=sant

Grekiska "phobia" ( motsvarar något man är rädd för) är ett mycket användbart suffix. Nästan som ett svenskt folksjälssuffix?! Jag menar (VI) svenskar får liksom phobia med modersmjölken.Jag menar det är ju allmänt känt att gemene man har: mysofobi, akrofobi, bakteriofobi,bacillofobi, astrafobi,fonofobi,nekrofobi, nosofobi,ornitofobi,aerofobi och så klart, xenofobi, homofobi och islamofobi. OCH detta är bara ett axplock! För alla er som deltagit vid ett eller flera utbildningstillfällen inom ämnesområdet för psykiskt kvacksalveri,typ psykologi, sociologi, det är ju inte direkt någon hemlighet att "alla" som läser psyk-programmet har emotionella skelett i den egna garderoben, samt att de "flesta" vardande socionomer antingen själva har en stark förkärlek till rusets lågor alt. har en nära släkting som, så att säga, inte skyr elden. Ja, tillhör man denna celebra skara borde (man) vid ett eller flera tillfällen tagit del av s.k. case studies (ped. metod som utgår från verkliga händelser). För att tydliggöra dessa folksjälsfobier så tänkte jag dra några påståenden baserade på helt självupplevda case studies.
1. Svenska män sitter inte bredvid varandra på bussen som en följd av kollektiv homofobi.
2. Svenska barn får inte äta snö eftersom man då får mask?! i magen, ett tydligt uttryck för såväl bakteriofobi, som bacillofobi och mysofobi.
3. Nikab borde vara förbjudet i skolor runt om i landet eftersom detta försvårar kommunikationen. ? Islamofobi, så klart.
Om nu någon tror att jag lite ironiskt raljerar över mina medsystrar och bröders psykiska ohälsa, då misstar (man) sig brutalt. Jag sällar mig allt för ofta till dessa fobiska folksjälsled och lägger dessutom till alldeles egna, helt specifika, fobikombinationer (kan liknas vid bokstavskombinationer såsom, ADD, ADHD, BP osv)av typen; agorafobi+icafobi+midsommarfobi+storhandlaförmycketpengarfobi... En lång ingress, men hur som helst så är känns det gött med en väldigt fobilös midsommarhandlingslista.Jag tror inte listans skapare kan greppa hur lycklig jag blev när denna korta tingest halades upp. En lisa för själen.