måndag 16 juni 2014

Trötta

Måndag och två veckor kvar tills Björn får semester. Just nu är vi familjen "trasa" och jag längtar helhjärtat efter vår gemensamma sommarledighet. Trädgård och rumsligheter, ett enda stök som signalerar  underhåll, underhåll och lite mer underhåll. Maskrosornas sladdriga stjälkar vajar i vinden och den kvarglömda tvätten körs nu för andra gången på fyrtio grader för att eventuell unkenhet skall sköljas bort. Är egentligen en ordningsam själ. Redan i barnrummet hade "var sak sin plats", en raka-radernas okrönta drottning. Lever med en bohemisk man och fem (fyra hemmavid) barn/ungdomar och har resignerat. Försöker med hjälp av meditativ andningsteknik ta mig förbi klädhögar, vällingfläckade underlakan och stänkbeprydda skåpluckor.
Rensa i de inre tvångströjorna.
Mitt tillfälliga turistvisum på förvärvsarbetets marker gick ut och lämnade inspiration, glädje, trötthet och hunger efter sig. Magen kurrade rejält och kylen stoltserade med, inte mindre än tre, förslutningsbara lådor med intorkade matrester i fyra nyanser av brunt. Cykeltur till affären och snabbmatsmiddag i form av färdigköpt Västerbottenspaj, sallad och baguette från Icas egna grädderi. Avslutade den snabbköpta kulinariska njutningen med Oreos och kaffe. Är galet mätt. I morgon återgår vi, jag, småpojkarna och Tovaliisa, till näringarna hemmavid.
 Hoppas på sol, värme och mild sommarbris eftersom vi fått flera fina plantor i present som viskar "ta hand om oss". Vi ska plantera, dricka lemonad och äta nudlar med tomatröra. Om vädret ser ut som idag... då vet jag inte alls vad vi ska göra.