måndag 18 juli 2011

Glöm smink

Samtal i bilen.
T-L - Mamma! Du är den enda mamman i klassen som inte gillar topp! (eftertryck på topp)
Mamman - ?!??? Vad? ( från samtal om glass till detta, röd tråd?!)
T-L - Ja, du tycker ju att topp är dumt om man inte har bröst... eller du tycker ju det är dumt även om man har det?
T-L fortsätter... - dessutom så är du den enda mamman i klassen som HATAR smink, ALLA tycker det är jättekonstigt!
Mamman, d.v.s. jag, anstränger mig för att pedagogisera mitt stigande brandtal á la jag har väl för fan inte närt en ....... vid min barm?!
T-L fortsätter... - jo och förresten när får jag börja använda smink?

Mamman - Brösten är födda fria och smink är skit!!! När du blir myndig.

Så här i retrospektiv så kanske en mjukare ingång och ett mer didaktiskt färgat samtal hade varit att föredra.