söndag 22 maj 2016

Frågor till mig själv i nuet

Att beskriva sig själv just i detta nu?

Plikttrogen, känslosam, engagerad, känslig, envis, egoistisk, människa i  utmaningsbacke med ständigt hotande ensamhet .

Viktiga ytligheter i detta nu?
Vill lära mig Makasana, men det går lite trögt. Någon gång innan 50 leva i ett hus med renoverat badrum. Springa 5 k på 20 minuter.

Viktiga innerligheter i detta nu?
Att hitta förlåtet i mig själv oftare och djupare och att fånga glädjen i min fina familj och det faktum att ensamheten är långt borta.

Ideologiska viktigheter i detta nu?
Klassfrågan som kärnfråga i ett samhälle med växande polariseringar.
Av var och en efter förmåga.
Naturligtvis och alltid skolans kompensatoriska uppdrag för ett mänskligt samhälle.

Sånt som jag inte tycker om hos andra?
Dömande förnumstighet och jantelagssnack.

Sånt som jag uppskattar hos andra?
Mänsklighet, vidsynthet, öppenhet och tokigheter.

Den stora glädjen?
Insikten om att andra människor vill mig gott och att den sanna kärleken är gratis.

Den stora sorgen?
Min mammas cancer, sjukdomstid och att aldrig mera krama henne, prata med henne, höra hennes röst. Att jag skulle tagit tillvara på vår tid tillsammans på jorden mer.
Att pappas liv var så jobbigt och vår relation så trasig.

Om 20 år då?
Har en massa barnbarn, är pigg i kropp och själ. Njuter av fjäll under våren och stormande vackra hav och värmande sol höstetid.