onsdag 13 maj 2015

Kristi himmelsfärd

Jag arbetar inte den här veckan. Jag vet inte riktigt vad jag gör egentligen; kanske kan man kalla det ansats till att samla ihop. Nytt telefonsamtal om sjukdom och elände. Far har blivit sämre och körts i ambulans till lasarettet. Själva sjukdomen vet jag om, men att han blivit sämre känns... minst sagt tungt. Kristi himmelsfärd och bilfärd norrut. Gruvar mig för att komma till barndomshemmet. Ingen glad pudelflicka. Ingen doft att nygjord palt. Ingen läskeblask från Dollar. Ingen mamma hopkrupen i soffan. Den ständiga filmkommentatorn. Gruvar mig riktigt mycket. Gruvar mig för att parkera utanför det sjukaste av hus. Gå in genom snurrdörren, förbi trapphus A. Mammas trapphus A, Pallen. Den kännbara doften av sprit med en tydlig underton av gummi. På söndag tacksägelse för mamma i Överluleå kyrka. I ett virvlande sammelsurium småbarn; Leos, äventyrsbad och lekpark.