måndag 24 oktober 2016

Att äga sin tid

Jag pluggar parallellt med att jobba, inte helt nytt då jag i stort sett levt den kombon hela mitt yrkesverksamma liv. Den stora skillnaden den här gången är att pluggandet är inbakat i arbetsveckan, inte i helgen... och bakas plugget in i helgen så är det en konsekvens av prokrastinering.
Måndagar äger jag min pluggtid. En ynnest med ansvar. Eftersom jag har svårt för att skjuta självdisciplin från höften så gör jag upp dagsplaneringar med tidsramar.
Oftast samma mönster; löptur, mejl och lärplattform, minst 100 sidor läsplugg, smarrig lunch och sedan skriftliga uppgifter. Timmen innan småbarnens hemkomst ägnas, förhoppningsvis, till lektionsplanering.

Känslan av att äga sin tid och att beta av måsten enligt en av mig förutbestämd lista är magisk. Magisk och lite ångestfylld eftersom "ormen" lurar i hemmets vrår; torra blommor, tvätt som skriker se mig, kladd i kylskåpet och omaka strumpor.

Trots det smärre ångestpåslaget så älskar jag känslan av att tänka och jobba klart.