måndag 12 oktober 2015

Drömmen



The little red stuga, drömmen om ett annat liv.
Hej mamma!
Ville ringa dig idag. Vill ringa dig alla dagar.
Tänker på vintrarna. Skidturer på isen och din fiskelycka.  Pappa som tränade. Du och jag... och Ulla som väntade på solen.  Solkattsbacken, dig på skinnet vid elden. Du, alltid redo att värma frusna fingertoppar och låta röda handleder krypa in under jackan. Du som ville att alla skulle ha det mysigt; vara nykissade och mätta. Kvällar i lustfylld frihet. Min lovkompis och jag. Hästlekar i långa korridorer, snurrturer på dansgolvet. Bossanova i källaren. Lyckan som rasade genom barnakroppen. Sen den stora mattheten. Du gick alltid hem med mig. Hem till husvagnen när tröttheten kom. Kvällssaga och gud som haver...Minns allt. Saknar med hela hjärtat.
Men mamma, du skulle tycka om den. Utsikten är magisk. Vi målar och tapetserar. Ja, jag vet. Lite onödigt. Men jag älskar ljuset. Furufest är din grej inte min. Nära till vatten. Nära till kalfjäll. Du och jag framför brasan. Du i soffan på sidan med händerna under vänster kind. Te med fruktsmak och en banan för matsmältningen. Du skulle somna skönt på soffan framför elden och när du somnat så skulle Tovaliisa säga att hon har en liten mormor, liten men världsbäst. Så...
Ville ringa dig idag. Vill ringa dig alla dagar.
Linda