måndag 8 juni 2015

Vi firade jul ihop, ihop för första gången sedan 1988. Året då pappa flyttade. Pappas händer skakade och mamma skar sillen åt honom. Vi åt julbord på lokal. Jag har aldrig ätit julbord på lokal förut. Det var mysigt, trevligt och gott. En fin julafton tycker jag. En fin julafton tyckte också mamma och pappa. Ögonblicksbilder i papper, ögonblicksbilder och mina minnen har jag kvar. Idag las mamma i jord, eller las och las vi (Björn, jag och två kyrkogårdsvaktmästare)firade sakta ned kistan till två och en halv meters djup. Björn grät, trädens kronor stod still och jag hälsade tomheten välkommen. Tänkte på jordens densitet och träets lasyr. Tänkte på allt sånt som är enkelt och världsligt. I slutet av juni begravs pappa. I morgon tar Ingemar en efterlängtad student. Död och liv.